-TML logo-

T-110.1100 Johdatus tietoliikenteeseen ja multimediatekniikkaan (5 op)

Opinnot > T-110.1100 > 2008 > Tehtavat > tehtava_05.html


Kotitehtävä 5, 2008


Materiaali


1. Kuvanpakkausalgoritmit (6p)

Tavoite: Opit hieman kuvanpakkausalgoritmeista ja osaat vertailla niitä black-box -toteutuksina ja tehdä johdonmukaisia päätelmiä.

  1. Mitä pakkausalgoritmeja seuraavat formaatit käyttävät ja koska ne on määritelty? Ovatko algoritmit häviöllisiä vai häviöttömiä? GIF, JPEG, JPEG-2000, PNG. (2p)

    Anna vastaukset taulukkomuodossa:

    Nimi    Algoritmi       Esitelty
    PCX     RLE (häviötön)  1990 
    

  2. Tee hyvin perusteltuja päätelmiä a-kohdan taulukossa olevien tietojen perusteella kyseisten pakkausalgoritmien laskennallisesta vaativuudesta suhteessa toisiinsa. Tee oletusarvoisesti päätelmäsi puhtaasti ylläolevan tiedon perusteella. Mikäli tiedät asiasta enemmän ja kerrot asiain oikean laidan, sano se selvästi. (2p)

    (Vinkki: tietokoneiden laskentateho kasvaa ajan funktiona)

  3. Miksi piirretyt kuvat pakataan yleensä häviöttömillä menetelmillä mutta valokuvat häviöllisillä? Haluaisitko, että lääkärisi saa sinusta otetun röntgen-kuvan häviöllisesti vai häviöttömästi pakattuna sähköpostiinsa? Perustele. (2p)

2. Aistien huomioiminen (7 pistettä)

  1. Miten näkö- ja kuuloaisti on huomioitu tiedostoformaateissa? Anna esimerkki sekä näköaistin että kuuloaistin huomioinnista jossakin MPEG-standardin alistandardissa. (4p)
  2. Voisiko jonkin muun aistin huomioida vastaavasti? Perustele miten tai miksi ei. (1p)
  3. Kuvittele, että Suomi on lähettämässä ensimmäistä Voyager-henkistä luotainta avaruuteen. Missä muodossa lähettäisit suomalaisen kulttuurin kiintotähden Teräsbetonin Missä Miehet Ratsastaa -kappaleen luotaimen mukaan osoittamaan E.T:lle ja hänen kavereilleen, että suomalaisetkin osaavat tehdä taidetta? Perustele. (2p)

3. WiiWii (7p)

Tavoite: Ymmärrät miksi Wiitä on intuitiivista ja hauskaa pelata etkoillessa.

  1. Minkätyyppistä sensoridataa Wiimote tarjoaa pelikonsolille? Mitä sensoreita Wiimotessa on ja mitä Wii pystyy päättelemään niiden perusteella? Entäpä minkätyyppistä palautedataa Wiimote tarjoaa pelaajalle? (3p)
  2. Mihin muuhun vastaavanlaista anturidataa voitaisiin käyttää? Esittele yksi teollisuuden sovellus, jossa Wiimote olisi hyödyllinen. Muista perustella miksi Wiimote sopii juuri esittelemääsi sovellukseen. (2p)
  3. Mitä vielä? Kerro miten laajentaisit Wiimotea luonnollisesti? Laajennuksesi voi liittyä joko antureihin tai ohjaimen antamaan feedbackiin.(2p)

Huomautus: Kurssin henkilökunta ei saa Nintendo Company Ltd:ltä palkkioita Nintendo Wiin markkinoinnista. Mikäli Nintendo Company Ltd. kuitenkin haluaa lahjoittaa muutamia konsoleita tutkimuskäyttöön, emme aio kieltäytyä.

4. Palauta tehtävä ohjeiden mukaan


-Yhteystiedot- -TML kotisivu- -Etsi- -In English- -TKK:n kotisivu-

Tämän sivun sisällöstä vastaa kurssin assistentit, <T-110.1100(ät)tml.hut.fi>.
Näitä sivuja ei enää päivitetä!!
URL: http://www.tml.tkk.fi/Opinnot/T-110.1100/2008/Tehtavat/tehtava_05.html