Vislaamo-ohje

Vislaamo-tehtävät löytyvät muiden tehtävien tavoin Goblin-järjestelmässä.

Vislaamo-tehtävissä opetellaan ymmärtämään, mitä tietokoneen sisällä tapahtuu ohjelman suorituksen aikana ja miten tietokone "ajattelee" suorittamaansa ohjelmaa. Etenkin aloitteleville ohjelmoijille on tärkeätä hahmottaa heti alusta asti, miten ohjelmakoodia suoritetaan, jotta omien ohjelmien kirjoittaminen olisi helpompaa. Osa tehtävistä on esimerkkejä ja osassa käyttäjän on itse simuloitava ohjelman suoritusta edellisten esimerkkien mukaisesti.

Vislaamo-tehtävät kannattaa tehdä ennen saman kierroksen ohjelmointitehtäviä, sillä Vislaamo-tehtävissä opetellaan ymmärtämään, miten kyseisellä kierroksella tarvittavat rakenteet ja käskyt toimivat.

Jokaisessa tehtävässä on omat ohjeet, jotka kannattaa lukea huolella. Jos sinulla on riittävän iso näyttö, voit pitää Vislaamoa ja alla Goblinissa näkyviä tehtävän ohjeita vierekkäin tehtävän aikana. Vislaamon käytöstä on tehty kolme screencast-esitystä, joissa neuvotaan Vislaamon käyttöä erityyppisissä tehtävissä. Löydät videot täältä.

Jos teet virheellisiä suoritusaskeleita tehtävässä, Vislaamo ilmoittaa siitä ja voit palata suorituksessa taaksepäin ja korjata virheen. Jos seuraava askel vaikuttaa epäselvältä, voit napsauttaa kysymysmerkkipainiketta ja pyytää vihjeen. Jokaisessa tehtävässä voi pyytää kaksi vihjettä. Tämän jälkeen jokaisesta vihjeestä vähennetään pisteitä. Vihjeiden kokonaismäärä on rajattu viiteen tai kymmeneen tehtävän pituudesta riippuen. Vislaamo-tehtävien palautuskertojen määrää ei ole rajoitettu.