T-110.1100 Tehtävä 4 1) Seikkailupeli Tehtävässä ei suoraan sanota, että eri versiot käyttävät eri 3D-moottoria. Tämä on aika selvä asia, jos huomaa, että 3D-grafiikka on raskasta ja kännykän ja PC:n laskentatehossa suuri ero. Toisaalta voi myös todeta, että kännyköissäkin voi olla rautakiihdytetty OpenGL ES ja näyttö on pienempi kuin PC:ssä. Jos joku tästä aiheesta tarinoi, niin siitä plussaa. Pohtiminen sopivuuteen pelissä yleensä 3 p - Tämä voi olla erikseen tai tilanteiden pohdinnan yhteydessä - Tätä voi pohtia joko pelin näkökulmasta (miten hyvin video istuu muuten 3D-grafiikalla toteutettuun peliin), tuotantonäkökulmasta (videoklippien tuottaminen on kallista ja juonimuutokset vaativat kohtausten kuvaamista uudelleen) tai molemmista - Jokaista välianimaatiotyyppiä pitäisi käsitellä Eri vaihtoehtojen pohtiminen eri tilanteissa: 6 p (2 p per tilanne) - Vaikka olisi sitä mieltä, että taiteellisista syistä pitää esimerkiksi käyttää vain pelimoottorin 3D-grafiikkaa, ei silti voi kuitata tätä osiota toteamalla, että kaikille sama - PC:llä ja Macillä riittää yleisesti ottaen tehoa ja tilaa, joten kaikki vaihtoehdot sopivat sen puoleen. Nettiyhteydelle ei aseteta vaatimuksia, koska sitä ei tarvita - Java-versiossa ei todennäköisesti ole ihan yhtä paljon vääntöä ja lisäksi kapeahko kaista rajoittaa mahdollisuuksia. Javan mahdollisuuksista 3D-grafiikassa ei kuitenkaan tarvitse tuntea (hienoa, jos asiaa on millään lailla analysoitu). Hyvälaatuinen video on jokseenkin poissa laskuista (ellei kohderyhmäksi valita Teekkarikylän asukkaita tai muita useamman megabitin yhteyden omistajia). Tietenkin peli voi käyttää jotain hienoa taustalataussysteemiä, joka hiljalleen siirtää kaiken datan pelaajan koneelle. Tiedä sitten miten selaimien Java-hiekkalaatikot moisen sallivat (jos jotain tällaista keksii analysoida, niin ihan hyvä). Perustelemalla selviää vaikka mistä, mutta yleisesti ottaen selainpeli vaatii rajoituksia videon laatuun, muut vaihtoehdot käyvät - Kännykässä ei välttämättä ole kaistaa paljon nimeksikään, mutta myös ruutu on pieni. GPRS:n kanssa pelimoottorilla luodut animaatiot lienevät ainoa vaihtoehto, tosin 2D-animaatiokin menettelee. Kannattaa huomata, että vaikka vääntöä ei välttämättä kauheasti olekaan, on sitä mitä ilmeisimmin riittävästi 3D-pelimoottorin pyörittämiseen. 3G:n kanssa videon siirtokin on ainakin hyvällä yhteydellä mahdollista. Kännykkä pohdiskelussa olisi kuitenkin hyvä huomata, että kännykät ovat hyvin erilaisia. Esimerkiksi 3G-kännykän ja nopean yhteyden vaatiminen voi olla turhan suuri rajaus Vastauksen sujuvuus 1 p - Tämä saattaa lähteä pois tai puolittua, mikäli kieli on kökköä, vastaus huonosti jäsennelty tai jotenkin muuten kehnolukuinen Jos on käsitelty jotain muita asioita, jotka sivuavat tehtävänantoa, vaikka niistä ei suoraan kysyttykään, voi saada yhden pisteen ylimääräistä. 2) Mitkä tahansa matkapuhelinverkon multimediapalveluiksi edes etäisesti tulkittavat vastaukset hyväksytään. Ei olla liian tarkkoja sanan multimedia kanssa, joten esimerkiksi push-to-talk over cellular hyväksytään vaikka se käyttääkin vain ääntä. Ominaispiirteiksi hyväksytään mitkä tahansa piirteet, jotka erottavat palvelun muista. Näkyvästä ajattelusta 1 piste. Kaupalliseen menestykseen voi analysoida melkein mitä tahansa. Riittää mainita esimerkiksi kuluttajien suhtautumista palveluun, palvelun tuottamisen hinnasta tai vaihtoehtoisista ratkaisuista. Esimerkiksi: "Mobiilit suunnistuspalvelut tuovat lisäarvoa käyttäjille. Niille ominaista on se, että puhelimessa olevan GPS-anturin paikkatietoa käytetään yhdessä olemassaolevien karttojen kanssa jolloin suunnistaminen helpottuu, koska käyttäjän ei enää tarvitse osata paikallistaa itseään kartalla. Koska kuitenkin karttapalveluja on totuttu pitämään ilmaisina, ei palvelulla sinänsä voi takoa rahaa. Lisäarvopalvelunakin se ontuu, koska vain high-end puhelimissa on GPS-vastaanotin"" Tai "Push-to-talk over Cellular (PoC) on puhelinverkon palvelu, joka mahdollistaa radiotyyppisen "yksi lähettäjä, monta vastaanottajaa" -kommunikaation. Palvelussa määritelty käyttäjäryhmä voi lähettää toisillensa yksisuuntaisia viestejä. Palvelu on helppokäyttöinen ja intuitiivinen käyttää, mutta lyhyillä etäisyyksillä normaalien radioiden käyttö on usein vaivattomampaa ja halvempaa, minkä johdosta PoCista ei tullut huikean suosittua"" 3) Vastauksissa lyhyys on valttia emmekä siksi vaadi täydellistä tarkkuutta. Mikäli assistentti hyvällä tahdolla voi tulkita vastauksen soveliaaksi, saa siitä yhden pisteen. Mikäli vastaus on ylipitkä, voi saada maksimissaan puoli pistettä. Poikkeuksellisesti emme myöskään vaadi kieliopillisesti korrektia virkettä vaan esimerkiksi verbi saa hyvin puuttua. a) Erilaisten teknologioiden digitoituminen ja siirtyminen Internetiin. b) Valo, joka ei tulee mistään tietystä suunnasta ja joka on tasaista kaikkialla. (Myös valokuvauksessa käytettty määritelmä on hyväksytty koska tehtävänannossa ei vaadittu graffatermin selitystä) c) Väärästä näytteenottotaajuudesta johtuva virhe tiedon digitoinnissa. (mikäli on erehdytty mainitsemaan että aliasoituminen on vain tietokonegrafiikan juttu, -0,5p) d) Laite, jolla käyttäjä antaa syötettä tietokoneelle.